25 september 2007

Forlad os vor skyld

Forlad os vor skyld for hver drøm, vi har dræbt
i barnets uskyldige sind.
Forlad os hver drøm, vi har tankeløst slæbt
ud i kulden og hverdagens vind.

En levende drøm bærer drøm i sit skød,
som vil, at man løser den fri.
En drøm, som er dræbt, er evindelig død
og dens glæde for evigt forbi.

Lad barnet beholde sit drømmepalads
- sin alf og sin faun og sin fe,
og engle med guldhår og vinger af glas
på skyer af brændende sne.

Man tramper sin vej og er voksen og dum
og tramper små drømme ihjel.
Men barnets bebrejdelse, sløret og stum,
gør ondt i vor ribbede sjæl.

Forlad os hver drøm, vi engang har forvist
til tiden, før den blev skabt.
Lad barnet beholde, hvad vi har forlist,
og glædes ved det, vi har tabt.

Nis Petersen

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Amen

Angelsiiighs sagde ...

Our heads are full of dreams but our behinds drag us down like an anchor.

Angel

Anonym sagde ...

Var faktisk forbi for et par dage siden og gik helt i gulvet af dette indlæg. Og skrev en lang kommentar om, at min farfar på sit dødsleje, da jeg var en lille bitte purkinde, tog min hånd og sagde til mig, at jeg skulle læse Nis Petersen. Jeg har aldrig glemt hans ord. Og aldrig helt været sikker på, hvad han mente.

Men dette indlæg.
Har i hvert fald givet mig mening.
Om det var det, han mente, ved jeg ikke. Men det gir mening for mig!

Maria sagde ...

Jeg bli'r helt rørt, Morgan...din farfar har virkelig ville give dig en indsigt, en gave...hvor har han elsket dig ! Snøøøft...