22 marts 2008

Medfølelse...

"Medfølelse"...

Dækker nok ikke helt - men det første ord, der poppede op i mit hoved, da jeg igen i dag tænkte på det frygtelige drab på det 16 årige avisbud forleden...

Det er SÅ svært at forstå, at man kan gøre sådan ved et andet menneske...hvad der mangler eller kortslutter eller sker i et menneske, der handler sådan...

Det er skræmmende - men ikke noget, som vi må lukke vores øjne for af den grund...for jeg tror ikke, at det kan forklares blot med det individuelle menneskes fejl og mangler...der sker så mange ting i vores samfund, at det synes oplagt at se på den måde, hvorpå vi lever sammen - eller hver for sig...

Jeg tænker mange ting - økonomiske skel, en stigende tendens til at sætte sig selv og sine højest, tendensen til at hakke på hinanden, manglende følelse af medansvar for andet end sit eget liv...det kører rundt i hovedet på mig...

Og lige nu er det blandet med en utrolig stor medfølelse med de forældre, der har mistet en søn...de søskende, der har mistet en bror...de venner, der har mistet én, de holdt af...

Men osse medfølelse med de forældre, hvis børn begik den frygtelige handling...afmagt over et system, der tilsyneladende undlod at handle på både forældre og lokalpolitis mange henvendelser...vrede over et system, der ikke fungere - og politikere og vælgere, der åbenbart lukker øjnene for det, samt de konsekvenser, det kan medføre...

2 kommentarer:

Marie sagde ...

Simpelthen så frygteligt at jeg slet ikke kan holde ud at tænke på det, fik simpelthen kvalme da jeg hørte det...jeg ved ikke hvad der sker med folk. Synes der sker forfærdelige ting hele tiden, overalt. Ja...altså...puha.

Anonym sagde ...

Ja stakkels alle dem, der er berørt af det ... og stakkels de knægte, der for altid har ødelagt andre og deres eget liv ... :-/

Det er skammeligt og trist