04 marts 2007

Hmmm...

Læste inde på TV2's hjemmeside, at politiet ude på Bellahøj havde tilbudt fængslede aktivister McDonalds mad. De fleste ved vist, at en del af det autonome miljø har et anstrengt forhold til diverse multinationale selskaber. Så det kan måske undre, at det er nødvendigt at servere netop den type mad.

Endnu mere kan det undre, at politiet i den forbindelse udtaler, at det skam tit sker, at det er McDonalds mad, der bliver serveret for indsatte - eller hvad, der nu lige er lettest tilgængeligt. Det er "situationsbestemt", udtaler politiet. Ej, sidder de indsatte og gumler sig igennem det ene Happy Meal efter det andet - er det slut med "vand og brød" på menuen ?

Det fremgår ligeledes, at nogle veganere fik tilbudt samme mad - og at de iflg. politiets opfattelse "bare kunne pille bøffen ud, hvis de var sultne". For eksempelvis vegetarer og veganer "nyder normalt ikke specielle forhold ved anholdelser".

Okay - når man er vegenaer, spiser man ikke noget af animalsk oprindelse. Nok heller ikke burgerboller, der må formodes at indeholde mælk og måske animalsk fedtstof. Og så kommer jeg i øvrigt til at tænke på, om eksempelvis muslimer heller ikke nyder "specielle forhold", hvad angår det tilbudte mad. De bli'r måske tilbudt svinekød eller hvad ?

Come on - vi taler om mennesker, der ifølge det oplyste har siddet 10-23 timer fængslet uden at få mad. Og så serverer man McDonalds mad...det er SÅ provokerende ! Hvad fanden ligner det ? Hvis ikke det er en total klokkeklar provokation, så må I godt kalde mig...Mads...eller Ruth...

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er ikke noget nyt at der findes diskrimination i Danmark. Heller ikke fra politiets side -selvom jeg ved de bliver undervist i både kultur, sociologi og psykologi, hvilket i virkeligheden burde lede til forståelse og respekt og ligeværdig behandling.

Men...da jeg var ung, yngre, så blev jeg stoppet på gaden KUN pga mit udseende. Det oplevede vi hele tiden. Dét er diskrimination, og det er det som marginaliserede grupper også oplever hele tiden i dag.

Det kommer overhovedet ikke bag på mig hvis det du omtaler kan foregå. Jeg tror ikke alle pansere opfører sig sådan, men hvis lederen er væk (eller han selv er psykopat), så skal der nok ikke så mange til at opildne resten.

Jeg skulle en gang melde min pung stjålet - og bagefter sad jeg med en følelse af at det var min egen skyld at den var blevet snuppet; den retorik panseren lagde for dagen fik mig straks til at tænke på hvor ubehageligt det så må være at skulle melde en voldtægt. Noget som jeg ved ofte er i medierne, fordi ofrene altid føler at de bliver anklaget i stedet for respekteret...

McDonalds mad - ja det er fandme langt ude. Samtidig har jeg hørt at pårørende ikke måtte give dem sandwich de havde med til dem - det lyder heller ikke helt ok, vel!

Maria sagde ...

Nej, det overrasker - desværre - heller ikke mig...men jeg kan da så naivt håbe, at det kan overraske nogle andre, selvom de fleste synes at tro, at det da ikke er noget politiet gør for at genere nogle...

Men når man selv har prøvet - og kender folk, der i endnu højere grad selv har prøvet - at blive tjkket op på vej til lovligt anmeldte demonstrationer eks.vis...ja, så ved man sgu godt,at der er forskelsbehandling ! Og man ved også godt, at det handler om at skræmme folk, genere folk, ydmyge folk etc.; markere hvem, der sidder på magten...

Og du har ret - det sker for mange marginaliserede grupper: narkomanerne, de hjemløse, indvandrene...og det er bare ikke noget, der hører hjemme i det demokratiske samfund, som vi påberåber os at leve i...

Blomkvist sagde ...

Det er helt klar udtryk for systemets magt... Og en klokkeklar provokation...

Det minder på mange måder om den måde, der blev taget krigsfanger på tidligere...

Udmygende og direkte uprofessionelt...

Shame on them...